Ny lösenordspolicy

Under den senaste tiden har vi råkat ut för att en del kunder har fått mailens lösenord hackade eller spärrade på grund av hackningsförsök. Vid ett tillfälle hade ett kontot blivit hackat och användes som spamkonto – vilket i sin tur fick servern att bli listad som osäker. Därmed fick 900 mailkonton svårt att skicka och ta emot mail.

Därför ändrar vi lösenordspolicy från den 1/3.

Den nya policyn innebär:
– minimum 8 tecken
– minst en stor bokstav
– minst en liten bokstav
– minst en siffra eller annat tecken
– kontonamnet får INTE användas som en del av lösenordet.

Sedan rekommenderar vi att ni INTE använder Å, Ä eller Ö i lösenordet Detta på grund av att vissa mailprogram har svårt att tolka dessa tecken.

Exempel på ett godkänt lösenord
– Ne-12+Post
– \2016-jaG
(De här 2 ovanstående är exempel och kan inte användas)

Exempel på ett icke godkänt lösenord
– pelles_Mail (med mailadressen pelle@”mindomän”.com)

För att byta lösenord:
– Gå till webbmailen.
– Logga in.
– Klicka på inställningar (kugghjulet till höger om ert kontonamn uppe i högra hörnet)
– Klicka på Personifiera
– Ändra lösenordet
– Klicka på Spara.

OBS när ni har ändrat lösenordet i webbmailen så måste det ändras även i ert mailprogram (Outlook, Windows Live mail, Instant Messenger, mm). Samt hos de av er som använder mobiltelefon för att lösa mail så måste lösenordet även ändras där. Behöver ni hjälp? Ring till oss på 0176-206930.

Om ni redan har ett säkert lösenord så behöver ni naturligtvis inte ändra. Men av säkerhetsskäl så rekommenderar jag att ni ändrar lösenord med jämna mellanrum.

Slutligen, använda INTE samma lösenord som ni använder på Facebook eller andra sociala media.